Συμμετοχή των Ομίλων Αριστείας ΦΥΣΙΚΗΣ και S.P.A.C.E. στο 3ο Μαθητικό Συνέδριο Έρευνας και Επιστήμης
Η ιδέα για την επιλογή του θέματος της εργασίας προήλθε από το γεγονός ότι το 2021 αποτελεί έτος επετειακό, καθώς συμπληρώνονται 200 χρόνια από το 1821, το έτος έναρξης της Επανάστασης για την απελευθέρωση του Έθνους των Ελλήνων από τον Τουρκικό ζυγό και την κατάκτηση της πολυπόθητης Ελευθερίας μετά από 400 υποδούλωσης. Στόχος της εργασίας που εκπόνησαν και παρουσίασαν τα μέλη του Ομίλου Φυσικής ήταν μέσα από την βιβλιογραφική έρευνα, να απαντήσουν στο ερώτημα αν διδάσκονταν οι Φυσικές Επιστήμες κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας και αν ναι, ποιο ήταν το περιεχόμενο αυτής της διδασκαλίας. Σύμφωνα με την σχετική βιβλιογραφία, το 1790, εκδόθηκε το “Φυσικής απάνθισμα” του Ρήγα Βελεστινλή, το οποίο αποτελεί την πρώτη εκλαϊκευμένη έκδοση Φυσικής στην εποχή του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, με στόχο να συμβάλλει στη διαφώτιση του λαού και να καταπολεμήσει τις προλήψεις και δεισιδαιμονίες, που επικρατούσαν. Μέχρι τότε βιβλία με σχετικό περιεχόμενο της Φυσικής ήταν του Μεθοδίου Ανθρακίκη, “Οδός Μαθηματικής” (1749) και του Νικηφόρου Θεοτόκη, “Στοιχεία Φυσικής” (1766-1767), πού εισήγαγε και υποστήριξε συνολικά τη Νευτωνική Φυσική στον ελλαδικό χώρο. Κατά τον 18ο αιώνα υπήρχαν παράλληλα και χειρόγραφα Φυσικής, όπως του Νικολάου Ζερζούλη (1760) και του Ευγενίου Βουλγάρεως, “Τα αρέσκοντα τοις φιλοσόφοις” (1805). Όλ’ αυτά τα έργα μπορούν να χαρακτηριστούν πρωτοποριακά για την εποχή τους και ως προς το περιεχόμενό τους πολύ κοντά στις αντιλήψεις και στις θεωρίες που ισχύουν σήμερα, παρόλο που γράφτηκαν σχεδόν 2 αιώνες πριν.
Την εργασία εκπόνησαν και παρουσίασαν οι μαθητές/τριες: Αλεξάνδρα Δερμάτη, Αθανάσιος Δρίζης, Βασίλειος Κοκκινίδης, Γεώργιος Κόλλιας, Ειρήνη Μπάρδι, Ματίνα Ναδάλη, Πάρης Πήττας, Τζωρτζίνα Σαγρή, Τερέζα-Φωτεινή Σαββοπούλου, Ηλιάνα Σαλπέα, Γιάννης Τζιμούλης και Δήμητρα Τζοχατζή. Την ομάδα συντόνισε ο υπεύθυνος του Ομίλου Φυσικής Παναγιώτης Χαρατζόπουλος, Φυσικός Msc, MEd.