Δόκιμοι Ερευνητές 2017
Με τις εξαιρετικής ποιότητας, επιστημονικής αλλά και αισθητικής, παρουσιάσεις των 8 μαθητών Λυκείου, ολοκληρώθηκε η δράση “ΔΟΚΙΜΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ” που και φέτος για 2η συνεχή χρονιά πραγματοποίησε το Ινστιντούτο Πυρηνικής Φυσικής του Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. “Δημόκριτος”. Μεταξύ των 8 “ΔΟΚΙΜΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΩΝ”, και ο μαθητής μας του Ζαννείου Πειραματικού Λυκείου Πειραιά Ανδρέας Βατίστας. Oι ” 8 ΔΟΚΙΜΟI EΡΕΥΝΗΤΕΣ” είναι αυτοί που διακρίθηκαν σε γραπτή δοκιμασία, που διενήργησε το Ινστιντούτο Πυρηνικής Φυσικής τον Απρίλιο 2017 και στην οποία συμμετείχαν συνολικά 90 μαθητές από Λύκεια της Αττικής. Οι 8 “ΔΟΚΙΜΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ” κατά τη διάρκεια της εβδομάδας 4-8/9 κάτω από την καθοδήγηση των ερευνητών/ειδικών επιστημόνων του Ινστιντούτου Πυρηνικής Φυσικής, μελέτησαν την σχετική θεωρία, εκτέλεσαν πειράματα, πήραν μετρήσεις και επεξεργάστηκαν τα αποτελέσματα. Η όλη αυτή δράση υπήρξε κατά κοινή ομολογία μια εξαιρετικά σημαντική εμπειρία για τους μαθητές/τριες που συμμετείχαν, μια πολύ ενδιαφέρουσα εισαγωγή στην επιστημονική έρευνα, στον επιστημονικό τρόπο σκέψης και στην επιστημονική μεθοδολογία.
Τα πειράματα, τα οποία εκτέλεσαν αφορούσαν στην Πυρηνική Φυσική και στις Ακτινοβολίες, στην Αστρονομία των Νετρίνο και στον Ανιχνευτή MicroMegas.
Το Ζάννειο Πειραματικό Λύκειο Πειραιά συμμετέιχε φέτος για 2η συνεχή χρονιά στους “ΔΟΚΙΜΟΥΣ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ”. Ο μαθητής μας Ανδρέας Βατίστας, που συμμετείχε στη δράση έγραψε σχετικά:
“Η συμμετοχή μου στους Δόκιμους Ερευνητές ήταν πολύ χρήσιμη και ιδιαίτερα σημαντική για μένα. Ήταν μια θαυμάσια ευκαιρία να δούμε αυτά που μαθαίνουμε στην θεωρία, στα σχολικά μαθήματα ή και σε εξωσχολικές αναζητήσεις, πως εφαρμόζονται στην πράξη, τι είναι επιστημονικά σημαντικό και τι όχι και τόσο. Επιστημονικά θέματα και έννοιες που φαίνονται δύσκολα και απόμακρα για εμάς, όπως τα νετρίνo γίνονται οικεία και αντιλαμβάνεσαι ότι στην επιστήμη όσο περισσότερα κατανοείς, τόσο όλα γίνονται πιο απλά. Επίσης, θεωρώ σημαντικό, το ότι στην συγκεκριμένη δράση, σε αντιμετωπίζουν σαν επιστήμονα και σε βάζουν στη θέση του (κατά κάποιο τρόπο), με το να εκτελέσεις τα πειράματα και να βγάλεις τα σχετικά συμπεράσματα. Είναι αυτό ακριβώς που πρεσβεύει και ο όρος «Δόκιμος Ερευνητής». Συναναστρέφεσαι για μια βδομάδα με έμπειρους ερευνητές του Ινστιτούτου Πυρηνικής Φυσικής του Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. “Δημόκριτος” και μέσα από την καθημερινή σου αυτή επαφή, αντιλαμβάνεσαι ότι η επιστήμη δεν είναι μόνο γνώσεις, αλλά είναι κυρίως τρόπος σκέψης . Όλο αυτό πιστεύω πως βοηθάει στη συνέχεια στα σχολικά μαθήματα, αφού αντιλαμβάνεσαι ότι το σημαντικό είναι να παρατηρείς και να σκέφτεσαι λίγο διαφορετικά από ότι είναι σύνηθες, δηλαδή να μπορείς να παράγεις πρωτογενή σκέψη. Ακόμα καταλαβαίνεις πως αυτό που είναι σημαντικό στη σύγχρονη επιστήμη είναι η γρήγορη εύρεση λύσεων σε συγκεκριμένα προβλήματα, η αξιολόγηση της παρεχόμενης πληροφορίας και η αξιοποίησή της για την πρόοδο της επιστημονικής έρευνας. Κατά τη διάρκεια αυτής της εβδομάδας έχεις την ευκαιρία να γνωρίσεις μαθητές με παρόμοια ενδιαφέροντα και φιλοδοξίες με τις δικές σου και δημιουργείς φιλίες και σχέσεις που μπορείς να τις επεκτείνεις στο μέλλον. Γενικά, πιστεύω ότι τέτοιες δράσεις σου δίνουν ένα σημαντικό κίνητρο ώστε να εμβαθύνεις περισσότερο στη σχετική γνώση και να συνεχίσεις την επιστημονική σου εκπαίδευση με περισσότερη διάθεση, συγκεκριμενοποιώντας περισσότερο τους μελλοντικούς σου στόχους” .